Waarom je je tijdens een lange vlucht nóóit meer hoeft te vervelen.

van Annemarie in algemeen, Reistips | 26.04.2013 | geef reactie

hindenburg interior

Foto: Wikimedia/Nationaal Archief

In-flight entertainment (IFE), amusement aan boord van een vliegtuig, is een lange weg gekomen sinds passagiers voor het eerst werden vervoerd door de lucht. De Hindenburg vloog 32 keer tussen Amerika en Europa, voordat het in 1937 op bekende wijze misging. De vluchtduur was maar liefst twee tot drie dagen. Om de tijd te doden kon men wat babbelen met medepassagiers in de bar, de eetzaal, de salon of de rookruimte. Er was ook een piano aanwezig voor wat muzikaal amusement. In de periode na de Tweede Wereldoorlog ging het vermaak aan boord niet verder dan het genieten van de hapjes en drankjes. Af en toe werd er een film geprojecteerd op een scherm voorin het toestel. Vanaf de jaren ’60 werden films vertoond op schermpjes die elke paar rijen uit het plafond kwamen. Rond 1985 verschenen de eerste audiosystemen in vliegtuigen, waarbij passagiers een koptelefoon in hun armleuning konden steken om de film of een radiozender te horen. Sinds de jaren ’90 is de techniek steeds meer ontwikkeld naar een persoonlijke media-ervaring. De meeste grotere vliegtuigen beschikken tegenwoordig over interactieve schermen op de achterkant van de stoelen, waarbij iedereen zelf kan aangeven waar hij op dat moment naar wil kijken of luisteren.

De beste airlines voor in-flight entertainment

Welke luchtvaartmaatschappij biedt op dit moment het beste of meest bijzondere amusement tijdens een lange vlucht? Volgens de Skytrax World Airline Awards is dat Emirates. Deze airline heeft nu al acht jaar achter elkaar de prijs voor beste in-flight entertainment in de wacht gesleept. Op een vlucht van Emirates heb je dan ook de keuze uit onder andere duizenden muziektracks en 1400 film- en televisiekanalen, te bewonderen op een enorm 12-inch scherm. Maar er zijn meer mededingers. Singapore Airlines, die de langste directe vlucht ter wereld vliegt (18 uur, van Los Angeles naar Singapore), biedt op hun systeem naast films en muziek ook educatieve functies. Zo kun je op interactieve wijze je kennis van 23 verschillende talen opschroeven, tutorials volgen of een Rough Guide doornemen. Verder beschikt het systeem over een USB-aansluiting, waardoor je ook fijn vakantiekiekjes kunt bekijken of naar je eigen muziek kunt luisteren. ‘Red’ heet het zeer geavanceerde backseat-systeem van Virgin America, waarmee je onder andere digitaal kunt shoppen, eten en drinken kunt bestellen, berichten kunt sturen naar een andere passagier, de vlucht kunt volgen via Google Maps en toegang hebt tot Wi-Fi (2 USD). Lufthansa tenslotte biedt naast live televisie en een Wi-Fi-verbinding (10,95 EUR) ook speciaal entertainment voor kinderen. Het KidsFun programma bestaat uit kindercd’s, audioboeken en zelfs een radiozender.

virgin america interior

Foto: Wikimedia/David Lytle

De toekomst: in-flight connectivity

De nieuwste ontwikkelingen wat betreft in-flight entertainment vinden plaats op het gebied van in-flight connectivity. Oftewel mobiel bellen, sms-en, emailen en internetgebruik tijdens de vlucht. In-flight Wi-Fi wordt al door meerdere airlines aangeboden, soms gratis en soms tegen een vergoeding. Dankzij drie nieuwe satellieten die vanaf dit jaar de atmosfeer in worden gebracht, zal internet aan boord in de toekomst alleen maar sneller en goedkoper worden. Steeds meer passagiers hebben mobiele elektronische apparaten bij zich aan boord. Daarom hebben een aantal luchtvaartmaatschappijen al nieuwe technologie geïmplementeerd die het mogelijk maakt om hun media-aanbod direct op jouw eigen telefoon, tablet of e-reader te laten zien. Andere praktische aanpassingen zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid om je mobiele apparaat op te laden, en een speciaal geultje in de klaptafel zodat een tablet rechtop gezet kan worden. Telefoneren tijdens een vlucht is uit veiligheidsoverwegingen nog altijd strikt verboden. Recentelijk is er echter veel onderzoek gedaan dat suggereert dat mobiel bellen aan boord (onder bepaalde voorwaarden) in de toekomst mogelijk zou kunnen worden. Virgin Atlantic werkt in samenwerking met Aeromobile al aan een mobiel telefoonnetwerk voor aan boord.

Al deze ontwikkelingen op het gebied van in-flight entertainment zorgen er in ieder geval voor dat je je op een lange vlucht nooit meer hoeft te vervelen. En wordt alle technologie je wat teveel, dan kun je altijd nog die goeie ouwe reisuitvoering van Rummikub in je tas stoppen!

Foto credits: Wikimedia Commons/Foto 1: LZ 129 Hindenburg interior door Nationaal Archief | Foto 2: Virgin America airplane interior door David Lytle

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>